Csereautó a szerviz idejére?

Mikor jogosult csereautó használatára?

Adott egy közlekedési baleset, amelynek sajnálatos módon vétlen áldozatai lettünk. Szerencsés esetben a dologi káron túl személyi sérülés nem történt, viszont az autó megsérült, és javításra szorul.

Ha nem is elsőre, de egy idő után biztos előkerül a kérdés, amennyiben mindennapi életünkhöz eddig elengedhetetlen kellék volt a jármű:

„Mit fogok csinálni amíg az autó a szervizben pihen és várja, hogy helyrehozzák?”

A válasz kicsit összetett, ezért ebben a cikkben összegyűjtöttem minden fontos információt.

Csereautó a szerviz idejére

A megoldáshoz sok út vezet. Gépjárműve roncsolódási fokától sok minden függ. Például, hogy használható-e forgalomban? Kérjünk meg egy szervizt, hogy mérje fel a gépjármű károsodási fokát, és állapítsa meg, hogy biztonságosan lehet-e vele közlekedni forgalomban.

Fontos! Abban az esetben is kérje ki a szerelő véleményét, ha láthatóan kicsi a kár az autón, mivel laikusként nem tudhatjuk, hogy a kár az autó “biztonságosságát” mennyiben változtatta meg.

  1. Forgalomképes az autó: ha a gépjármű a szerviz véleménye alapján nem sérült akkora mértékben, hogy azt ki kellene vonni a forgalomból, akkor a tényleges szerelési időpontig bátran használja. Így addig legalább megoldódott a probléma, és higgye el ez a legjobb eset.
    A szerelő véleménye fontos, hiszen a kártérítési összeg visszafizetéséről szóló bejegyzésemben is kifejtettem, hogy a jármű rossz műszaki állapota miatt esetleges további károkozásnál a biztosító nem vállalja a felelősséget, így a keletkezett kárt saját zsebből kell kifizetni.
  2. Nem forgalomképes az autó: ha az autóról a szerviz megállapítja, hogy közlekedésre alkalmatlan, akkor a javítás teljes idejére búcsút mondhatunk neki. Ilyenkor jöhet számításba a csereautó.

Teendő CASCO biztosítás esetén

A csereautó igénylése általában a CASCO biztosításnál jöhet szóba, és ott is csak abban az esetben, ha a szerződésünk ezt kifejezetten tartalmazza.

Ha Ön rendelkezik ilyen típusú CASCO biztosítással, akkor értesítse a biztosítót a kárról, és természetesen a csereautó igényt is nyújtsa be. Jelezze neki, hogy a kárelhárítást szeretnénk elsősorban a kötelező biztosítás terhére rendezni, és ha a KGFB nem fizeti a kár 100%-át, akkor kérjük meg a CASCO biztosítót, hogy a még fennálló kárunkat – a szerződésben meghatározott önrész megfizetése mellett – térítse meg nekünk.

Tipp! Ezek után még futhatunk egy kört a kötelező biztosítónál, hogy az önrészt visszaköveteljük.

Mikor fizeti ki a csereautó költségeit a biztosító?

Fontos leszögezni, hogy a csereautó igénylése minden esetben lehetséges. Itt a NAGY kérdés az, hogy:

Mikor fizeti ki a csereautó költségeit a biztosító?

Hiszen ehhez több feltételnek meg kell felelni. Érdemes minden más lehetőséget feltérképezni, és csak akkor dönteni a csereautó mellett, ha valóban nincs más lehetőség.

A biztosító ugyanis akkor kénytelen fizetni ezen többletköltségét, ha látja, hogy minden gazdaságosabb alternatívát felkutattunk, valamint a csereautó szükségességét minden kétséget kizáróan igazoltuk.

Például, ha munkába járáshoz használtuk a gépjárművet, illetve mondjuk a gyerkőcöket vittük iskolába, óvodába, nagyihoz, akkor az elsődleges alternatíva elsősorban a tömegközlekedés.

Ellenben, ha lényegesen nagyobb időt, illetve költséget vesz igénybe ezeknek a dolgoknak az elintézése autó nélkül, akkor folyamodhatunk csereautó bérléséhez.

Tömegközlekedésnél vegyük figyelembe azt is, hogy a munkáltató a helyi közlekedési eszközöket nem köteles támogatni. Ebben az esetben mérlegeljen: adja össze, hogy a javítás idejére az autójával való munkába járás mennyibe került volna, valamint hogy az alternatív lehetőségek mennyibe fognak kerülni, ugyanis a kettő különbözetét – igazolás feltételével – köteles térítenie a biztosítónak.

Távolsági bérletet a munkáltatónak a 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 3.§. (1)(2). bekezdése alapján 86%-ot köteles téríteni. Azonban távolsági bérletnél a munkáltatónak van lehetőség akár a bérlet árának 100%-át térítenie, amely teljes mértékben – áfás számla meglétének függvényében – leírható költségként.

Elmaradt haszon vagy csereautó?

Csereautó a szerviz idejére

Az sem mindegy, hogy a járművet MUNKÁBA JÁRÁSRA vagy MUNKÁRA használjuk például taxiknál, kishaszon-, valamint haszongépjárműveknél. Ebben az esetben az elmaradt haszon mellett számításba kell venni a csereautó költségét. Itt a vállalkozásunk szemszögéből kell objektíven tekinteni a minél költséghatékonyabb megoldásra. Ugyanis mérlegelni kell, hogy mikor kisebb a járulékos veszteség – ebben az esetben már veszteségről is beszélhetünk:

  1. csereautóval folytatjuk tevékenységünket, és halad minden a régi kerékvágásban, vagy
  2. a biztosítóra bízzuk, hogy az előző havi bevételeket tekintve kalkulálja ki a szerelés idejére* vállalkozásunk elmaradt hasznát

Hozzáteszem, a biztosító ebben az esetben is – mint ahogy minden más esetben – a csereautó költséget, valamint az elmaradt haszon költségét az optimális javítási idővel kalkulálja.

Mi is az optimális javítási idő?

Szóval akkor ne kerülgessük tovább a forró kását!

*Az optimális javítási idő az az időintervallum amikor a szervizben ténylegesen a sérült gépjárművet javítják. Amikor megkapjuk a számlát láthatjuk, hogy az elemek cserélésével, javításával, festésével eltelt idő nagyobb sérüléseknél is maximum 24-36 munkaóra. Ezt a számot el kell osztani a napi 8 óra munkával.

Példa: 35 óra javítási idő osztva 8 órával: 4,375 nap, azaz a szervizben töltött napok száma 5 nap. Tehát az autó optimális javítási ideje 5 nap.

Igen! Erre az időre vállalja a biztosító a többletköltség kifizetését, legyen az csereautó vagy elmaradt haszon.

Ez mikor érintheti Önt hátrányosan?

Ha autója sérült alkatrészeit kizárólag gyári alkatrész cseréjével tudják javítani, és az adott alkatrész nincs raktáron, akkor az alkatrész szállítási ideje rossz esetben akár több hét is lehet.

Ezt az időt az optimális javítási idő nem tartalmazza! Tehát alapvetően a várakozási időt a biztosító nem fogja téríteni.

Mi lehet a megoldás?

Amennyiben a gépjármű a hiányzó alkatrész nélkül nem javítható, úgy a hosszú szállítási időre hivatkozva érvekkel megalapozottan lehet vitatkozni a biztosítóval, viszont ezen vita kimenetele mindig kétséges. Kérhet igazolást a szerviztől, amelyen szerepel az alkatrész rendelésének időpontja, illetve az alkatrész átvételének pontos dátuma. Továbbá kérje meg a szervizt, hogy a szállítási időt is tüntessék fel a számlán.

Amortizáció, amortizáció, amortizáció…

A gyári alkatrész rendelési idejénél jól meg kell fontolni, hogy milyen alternatív lehetőséget fogunk választani, és abba ne is menjünk bele, hogy az új alkatrésznek az amortizált árát fizeti a biztosító.

Általánosan elfogadott rendszer gépjármű kárkori érték meghatározására az EUROTAX rendszer. A rendszer kiszámítja – manuálisan hozzáadott adatok alapján – a gépjármű kárkori értékét, maradványértékét, értékcsökkenést, javítási költséget. A program képes figyelembe venni a gépjármű sérüléseit is, így elég megközelítő kárértéket kapunk. A biztosító szereti manipulálni a program által kiszámított eredményt, aminek következménye minél alacsonyabb összegű kártérítés.

Ahogy a közlekedési baleseti bejelentésről írt bejegyzésemben említettem, a biztosító szerint, ha egy 20 éves Skoda egyik alkatrészét kicseréljük egy teljesen új elemre, akkor az „gazdagít” minket. Tehát növeli a gépjármű káresemény előtti értékét – kivéve ha bontóból származik az alkatrész.

Mindezek tudatába jól kitolhatunk a biztosítóval, ha egy hétre is, de bérelünk egy Porsche 911 Turbót és lecseréljük a régi Skodánkat. Sajnos ez nem kivitelezhető. A KGFB törvény ugyanis tartalmazza, hogy a károsultnak kötelezettsége a kárenyhítés, és egy régi Skodát lecserélni egy Porschéra láthatóan nem ezen szándékát sugallja.

Csereautó igénylésnél – fenti visszaélésekre tekintettel – feltétel, hogy a károsult gépjárművet teljesítményben azonos járműre cseréljük, ugyanis a biztosítónak nem az a célja, hogy a szerelési időt kellemesebbé tegye.

“Melyik csereautót válasszam?”

A biztosítónál kötött kötelező biztosításnak az a célja, hogy a káresemény során felmerült kárunkat maradéktalanul elhárítsa (és örüljünk ha maradéktalanul elhárítja). Sajnos a fenti példa már kimeríti a káronszerzés tilalmát, amely szabályozás megakadályozza, hogy a károsult a kártérítés során gazdagodjon. Ugyanakkor ebben az esetben a törvény azt nem tiltja, hogy a biztosító kevesebbet térítsen a károsultnak. Ezért érdemes megfontolni a drága gépjárművek bérlését.

Arra is gondoljon majd, hogy azonos típusú és teljesítményű autónál több bérbeadótól tudunk bérelni, így az árak is változhatnak. Szóval ha 30.000 Ft/hó értékben bérel egy Skoda Fabiát, és ugyanaz a típus egy másik bérbeadónál 10.000 Ft/hó, akkor a biztosító elképzelhető, hogy nem fizeti ki a kért teljes költséget annak ellenére, hogy számlával bizonyítja a költség tényleges fizetését.

Továbbá számolnia kell a guruló költségek bérleti díjból való levonásával, amely akár a bérleti díj 30%-a is lehet. Guruló költség alatt („gumikopásnak”) azt a költséget értem, amely költséget használat közben a saját autóra is elköltene. Ebben az esetben meg lehet próbálni azzal védekezni, hogy a bérleti díjba a díj számításakor is számolnak a „gumikopással”, viszont ennek a vitának a kimenetele szintén kétséges.

Csereautó a szerviz idejére

Útravaló

Ha vétlenül szenvedett közlekedési balesetet, tanácsolom, hogy válassza a gazdaságilag lehető legkedvezőbb megoldást, így nagyobb esélye van a teljes igény érvényesítésére.

Ugyanis a biztosító is így gondolkodik.

Ennek ellenére, ha valami többletköltséggel jár, azt mindenképpen jelezzük a biztosítónak. Továbbá a csereautó lehetőségét még a bérlés előtt egyeztessük a biztosítóval, hogy ne érjen váratlan meglepetés ebben az amúgy is nehéz időszakokban.

Amennyiben személyi sérülés is történt a baleset során, vegye fel velünk a kapcsolatot, és segítünk a legnagyobb összegű kártérítés megszerzésében.

Köszönöm, hogy elolvasta!

Végrehajtástól kezdve a kárügyintézésig számos területen dolgoztam jogi asszisztensként 2012 óta. Küldetésem, hogy a közlekedési balesetben megsérült személyek tisztában legyenek lehetőségeikkel a kárrendezés során.

Tóth Ferenc

Kérjen visszahívást!

    Inkább megírná hogyan történt a baleset? Kattintson ide.

    Találkozzunk személyesen
    Németh Dávid Kárügyes

    Németh Dávid
    Kárügyes
    +36706061355

    Palkóné Ambrus Csilla Mária

    „Az ügyintézőm bármikor elérhető volt ha kérdéssel fordultam felé.”

    Dékány István

    „Ennél az irodánál nincs az, hogy talán, esetleg vagy nem tudom.”

    Macicas Erzsébet

    „Szakmailag felkészült, ügyfélcentrikus csapat. Mindenkinek csak ajánlani tudom, nem fog csalódni bennük. Az ügyem sikerrel zárult.”

    Deák Dávid Gábor

    „Vírus időszakban teljesen érintkezésmentesen sikerült együttműködnünk. Örülök hogy a Balesetem.hu-t választottam.”

    Kavaleczné Nagy Erika

    „Minden Sorstársunknak ajánlom a Balesetem.hu csapatát, aki megbízható, célorientált, motivált, együttműködő, sikeres emberekre szeretné bízni problémája megoldását.”

    Kavalecz Attila

    „Nyugodt szívvel ajánlom a Balesetem.hu csapatát.”

    Baranyai Lászlóné

    „A határidők és a megbeszéltek pontos betartásával, folyamatos tájékoztatással és kellő odafigyeléssel követték végig az ügyem menetét.”

    Szandai János

    „Nyugodtan tudom mindenkinek ajánlani, minden úgy történt, ahogy telefonon vagy az email fiókon keresztül megbeszélésre került.”

    Médiamegjelenések

    Google értékelés
    5 / 5

    Értékelte: 3

    Ezek is érdekelhetik

    Táppénz, betegszabadság

    Táppénz, betegszabadság

    Hétköznapi értelemben gyakran szinonimaként használjuk a táppénz és a betegszabadság kifejezéseket, azonban jogilag...

    Eurotax kód

    Eurotax kód

    Mindössze nyolc karakter, mégis mindent elárulhat az autójáról. Ön tudja mi az? Ez a rövid számsor nem más, mint az...

    Mennyit ér a sérülésem?

    Tudja meg a Kártérítés Kalkulátor segítségével.