Balesetet szenvedett, és sehol egy baleseti bejelentő? Van más megoldás!
Friss hír, hogy a CEA (Comité Européen des Assurances, magyarul Európai Biztosítók Bizottsága) nyomtatványa alapján készített „kék-sárga” baleseti bejelentő 2019. január elejétől digitálisan is elérhetővé vált – jelentette be a MABISZ.
Ezzel lehetőséget teremtenek arra, hogy az E-kárbejelentő névre hallgató okostelefonos applikáción keresztül kitölthető és aláírható(!) legyen a baleseti bejelentő.
Nem kell hozzá más, csak egy (vagy kettő) okostelefon – amely manapság már szinte mindenkinél megtalálható -, valamint az alkalmazás használatához szükséges internet-hozzáférés.
Fontos, hogy az applikáció megjelenése nem azt jelenti, hogy a papíralapú baleseti bejelentő megszűnik, hanem a XXI. század innovációjának köszönhetően egy egyszerűbb és gyorsabb csatornán keresztül jelenthető be a káresemény.
Gondoljon bele, ha a régi papíralapú nyomtatvány kitöltésekor előforduló akadályok megszűnnek – például időjárási viszonyok, olvashatatlan írás: világossá válik, hogy mennyivel egyszerűbb lehet a digitálisan benyújtott adatokat a biztosítónak feldolgozni.
A MABISZ közlése szerint a 2019-ben megjelenő applikáció a kitöltött nyomtatványokat képes lesz automatikusan elküldeni az érintetteknek (felek+biztosítók). Feldolgozás után a biztosítók veszik fel a kapcsolatot a felekkel, így a baleseti bejelentő kitöltése után csak várni kell a biztosító megkeresésére.
Honnan tudja letölteni a MABISZ E-kárbejelentő applikációját?
iPhone készülékre ide kattintva, Android operációs rendszerrel rendelkező telefonra pedig ide kattintva tudja letölteni az E-kárbejelentő alkalmazást.
Forrás: Index.hu
Hogyan használja az alkalmazást?
- A MABISZ applikációjában a kárbejelentés pár jó tanáccsal kezdődik, majd lehetősége van a másik fél telefonjához kapcsolódni (ki-ki a maga részét tölti ki).
- Adott egy okostelefon (továbbiakban: “A” jelű jármű), amelyhez PIN kód segítségével csatlakozik egy másik okostelefon (továbbiakban: “B” jelű jármű).
- A “B” jelű járműnek kitöltési lehetőségei korlátozottak. (A korlátozás számomra furcsa)
- Fentiekre tekintettel figyelmesen olvassuk el a másik telefonján megadott adatokat is.
- Kitöltést követően a program elküldi a felek biztosítójának a kitöltött kárbejelentő lapot, és kezdetét veszi a kárrendezés.
Az alkalmazás használatával több információt talál az ekar.hu weboldalon.
Papíralapú baleseti bejelentő beszerzése
A már megszokott baleseti bejelentőt papír-írószer boltban vagy bármely biztosítónál beszerezheti. 3 példányból áll, amelyből egy-egy kitöltött aláírt példány a feleké, egy kitöltött aláírt példány a károkozó biztosító részére készül.
Bejelentési kötelezettség a károkozó és a károsult részéről
A károkozónak bejelentési kötelezettsége van kötelező gépjármű felelősségbiztosítója felé 8 napon belül, viszont ez amolyan biztosíték, amelyhez semmiféle joghatás nem fűződik. Amennyiben rendelkezik CASCO biztosítással és úgy dönt, hogy saját kárát a CASCO biztosítása terhére szeretné elhárítani úgy természetesen értesítenie kell, de csak a CASCO biztosítóját.
Alapvetően bejelentési kötelezettsége a károsultnak van – a káreseménytől számított 30 nap áll rendelkezésére a kárát jelenteni a károkozó biztosítója felé -, aki korábban a papíralapú nyomtatvánnyal a kezében – ma már telefonon, vagy akár e-mailben – felkereste a károkozó biztosítóját, majd ott a „kék-sárga” baleseti bejelentőt leadva kezdetét vehette a kárrendezés. Ez a lépés az applikáció segítségével megszűnik.
Külföldön történt a baleset? Ebben az esetben segíthet az E-kárbejelentő?
Külföldi balesetnél, ahol Ön a károsult és külföldi a károkozó a MABISZ által készített applikáció használata véleményem szerint hanyagolandó, ugyanis a program az elkészített baleseti bejelentő lapot elküldi a biztosítóknak, külföldi károkozó esetén akár az okozó biztosítójának magyar levelező partnerének.
Ez Ön számára hátrányos, mivel a magyar levelezőpartner, amikor kiszámítja a kár helyreállításának költségét azokat a magyar díjakra szabja, valamint a 4 évesnél idősebb gépjárművekre amortizációt is számolni.
Találkoztam olyan kárüggyel, ahol a biztosító a 4 évesnél fiatalabb gépjárműre is számított amortizációt. Külföldön az amortizáció számítása nem elterjedt, valamint a helyreállítási költség is magasabb, így a nagyobb összegek behajtásával nagyobb esélyünk van a teljes kár megtérítésére.
Az amortizáció példával
Vegyünk egy 10 éves Volkswagen Passat típusú személygépkocsit. Oldalról belehajtanak, és az első ajtó cserére szorul.
Itt valószínű új gyári alkatrésszel pótolja a szerviz a sérült elemet, amely a baleset előtti értékhez képest növelni fogja a gépjármű értékét. Így a biztosító kitalálta az amortizáció számítását, ahol a gyári alkatrész árába bele számolja az önrészt. Számítási szorzóját a gépjármű életkora adja, tehát minél idősebb a gépjármű annál nagyobb lesz az önrész.
Új gyári alkatrész értéke: 100.000 Ft
Festés fényezés: 50.000 Ft
Összesen: 150.000 Ft
Az amortizáció az életkorra tekintettel például 40%, tehát a biztosító az alkatrész helyreállítási költségének 60%-át fogja téríteni, tehát 90.000 forintot.
A biztosítók szeretettel használják az amortizációt a munkadíjra, festés fényezés díjára is, amely szabálytalan, hiszen ha belegondolunk, a szerelési díj akkor is keletkezett volna, ha 10 éves alkatrészt szerelnek a gépjárműbe, valamint egy új gyári alkatrészen se szín se fényezés.
Személyi sérüléses balesete történt külföldön vagy belföldön?
Ebben az esetben bízza meg a Balesetem.hu-t, a lehető legmagasabb összegű sérelemdíj megszerzésére. Mi közvetlenül a külföldi biztosítót, vagy annak külföldi levelezőpartnerét fogjuk megkeresni a nemzetközi Zöldkártya Egyezmény helyébe lépett Belső Szabályzat alapján: a baleset helye szerinti törvények figyelembevételével kérjük a megfelelő összegű kártérítés megfizetését a vétlen sérültek számára.
Lépjen velünk kapcsolatba még ma!
Köszönöm, hogy elolvasta!
Végrehajtástól kezdve a kárügyintézésig számos területen dolgoztam jogi asszisztensként 2012 óta. Küldetésem, hogy a közlekedési balesetben megsérült személyek tisztában legyenek lehetőségeikkel a kárrendezés során.
Tóth Ferenc