Kártérítési per vagy peren kívüli megállapodás?

Kis Zsuzsanna | 2021.02.22. | Olvasási idő: 9 perc

 

38, azaz harmincnyolc.

Ennyi személyi sérüléses közlekedési baleset történt átlagosan naponta Magyarországon 2020. első három negyedévében. (forrás)

A koronavírus-járvány egyik pozitív hozadéka ugyan, hogy 15%-kal csökkent a személyi sérüléses közlekedési balesetek száma az előző év ugyanezen időszakához képest, de ez a szám még így is nagyon sok.

Kártérítési per vagy peren kívüli megállapodás?

Kitől követelhet kártérítést?

Ha Önnel is hasonló szerencsétlenség történt, akkor kártérítést követelhet a kár okozójától.

Pontosabban ilyenkor rendszerint nem a kár okozójának ajtaján kell kopogtatni a kártérítésért, hanem közlekedési baleset esetén attól a biztosítótól kell igényelni a kártérítést, ahol a vétkes sofőr a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását kötötte.

Ugyanígy például munkahelyi baleset során a munkáltatóval vagy annak felelősségbiztosítójával kell tárgyalni a kárügyintézés érdekében.

Fagyos időszakokban gyakran hallani olyan balesetekről, amikor a jeges járdán elcsúszva szenved valaki balesetet. Amennyiben ez – vagy más, hasonló jellegű baleset – társasház előtt történik, akkor a ház tulajdonosának lakásbiztosítója az illetékes arra, hogy a kártérítési ügyet rendezze.

Milyen kár történhet a baleset során?

Kár alatt alapvetően olyan hátrányt kell érteni, ami valakit valamilyen károsító tevékenység vagy esemény következtében a vagyonában vagy a személyében ér.

Magyarul különbséget tehetünk:

  • vagyoni kár, és
  • nem vagyoni kár között.

Kártérítési per vagy peren kívüli megállapodás?

Közlekedési baleseteknél maradva a vagyoni kár például a jármű roncsolódása. Nem vagyoni kár pedig a balesetet elszenvedő fél által megélt súlyos lelki megrázkódtatás és testi sérülés.

Fontos, hogy a jogellenesen okozott károk esetében – mint amilyenek a közúti balesetek is – kártérítésről kell beszélni. Míg a jogszerűen okozott károk esetén kártalanítás jöhet szóba.

Kártérítés érvényesítése

Közlekedési baleseteknél egy káreseményt követő kártérítés biztosítótól való kifizetéséig háromféle módon lehet eljutni:

  1. A kárt okozó fél biztosítójának szakembere felméri a kár nagyságát, súlyosságát, ami alapján a biztosító tesz egy ajánlatot a baleset károsultjai számára. Fontos, hogy ezt nem muszáj elfogadni.
  2. Ha a biztosító ajánlata méltatlanul alacsonynak tűnik, egy megalapozott kárigény biztosító felé történő benyújtásával lehetőség nyílik arra, hogy egyezkedés induljon el a biztosítóval, aminek a végén egyezség megkötésére van lehetőség.
  3. Vannak esetek, amikor a próbálkozás ellenére sem sikerül egyezséget kötni a biztosítóval, ilyenkor nem marad más, kártérítési pert kell indítani.

Fontos megjegyezni, hogy a vagyoni károkat általában igazságosan megfizeti a biztosító, emiatt általában nem érdemes pereskedni. Súlyos személyi sérüléseknél azonban ajánlott független kárügyes segítséget keresni, mert akár több millió forinttal magasabb összeghez juthat.

Ha Ön is hasonló cipőben jár, vegye fel velünk a kapcsolatot még ma.

A siker záloga: a megalapozott kárigény

Ahogy korábban is írtam, első körben mindenképpen érdemes megpróbálni a peren kívüli megegyezést a biztosítóval.

Ehhez fontos tudni, hogy a kár mértékét és nagyságát a balesetet elszenvedő vétlen félnek kell bizonyítania. Egy kellően átgondolt, minden részletre kiterjedő, érvekkel, valamint lehetőség szerint bizonyítékokkal alátámasztott kárigénnyel a hosszadalmas peres eljárást elkerülve is megfelelő összeghez lehet jutni.

Kártérítési per vagy peren kívüli megállapodás?

Ilyenkor jöhetünk mi a képbe: célszerű már az eljárás legelején szakértő segítségével elkészített kárigényt benyújtani a biztosító felé. Így ésszerű és belátható időn belül a kár mértékéhez képest megfelelő összeghez tud jutni.

Vagyoni károk

A vagyoni károk esetében viszonylag egyszerűbb helyzetről van szó, hiszen ezek sokkal könnyebben megállapíthatóak és beárazhatóak tekintettel arra, hogy a piaci ár minden esetben ismert és megtalálható.

Gépjárműbaleset során általában a leggyakrabban felmerülő költségek az alábbiak:

  • a jármű javítási költségei
  • a roncsolódott jármű javítása, a baleset helyszínéről való elszállítás költségei
  • a használhatatlan jármű helyetti autóbérlés költsége
  • totálkárosra tört autó esetén az új autóval kapcsolatban felmerülő költségek
  • az autóban lévő vagyontárgyak pl. laptop, mobil javításának, cseréjének költségei
  • motoros baleset esetén a bukósisak cseréjének költsége

A fentieken túl nem a szorosan a balesethez kapcsolódó, de a baleset következményeivel kapcsolatban felmerült kiadások költségeit is érdemes a biztosítóval megfizettetni, így például:

  • munkavégzés alóli kiesés esetén az elmaradt haszon
  • gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök költségei
  • gyógykezeléssel kapcsolatos kiadások

Míg azonban a vagyoni károk viszonylag könnyen mérhetőek, a nem vagyoni károkat nehéz számszerűsíteni. Ezért is célszerű szakember segítségét igénybe venni.

Biztosítónként eltérő lehet az is, hogy egy-egy jellegű sérülésre mekkora összeget szoktak felajánlani. Persze nem csak a biztosítók között van eltérés, hanem ugyanaz a sérülés – mondjuk egy kartörés – más és más ráhatással bír az egyes személyek életében, tekintettel az eltérő foglalkozásukra, körülményeikre, ezzel pedig az érte járó kártérítés összege is változik.

Kérjen járadékot!

A sérülés jellegétől függően nem kizárólag egyösszegű kártérítésben lehet megegyezni, hanem járadékos jellegű kártérítésben is.

Ilyen lehetséges például akkor, ha a baleset következtében ugyanazt a munkát a sérült már nem tudja ellátni, ami miatt új, kevésbé jól fizető munkát kellett keresnie, vagy rosszabb esetben egyáltalán nem tud már munkát végezni. Egy jól megírt, alapos kárigénnyel arra is lehet mód és lehetőség, hogy a jogosult egyösszegű és járadékos kifizetésben is részesüljön.

Fontos, hogy a kárigényben leírtakat alá is lehessen támasztani, ezért érdemes mindenről, lehetőleg a sérült személy nevére szóló számlát kérni, akár a legapróbb kiadásokról is és azokat megfelelően megőrizni. Hiszen amennyiben a biztosító már a legelső hozzá érkező kárigénynél látja, hogy minden részlet tekintetében gondos eljárás történt, akkor valószínűleg hamarabb kapja meg a balesetet elszenvedett azt az összeget, amit elfogadhatónak tart. Ezzel pedig egészen hamar lezárható az ügy. Természetesen, amennyiben a biztosító által felajánlott először felajánlott összeg érthetetlenül alacsony, lehetőség van további egyezkedésre.

Megjegyzendő, hogy nem csak saját jogon kérhető kártérítés. Abban a szomorú esetben, ha halálos baleset történt, akkor az elhunyt hozzátartozói jogosultak arra, hogy a kárigényt előterjesszék.

Kártérítési per

Ha olyan helyzet alakul ki, melyben a biztosító mégsem hajlandó arra, hogy az elfogadhatónak tartott összeget fizesse ki, akkor nem marad más lehetőség:

kártérítési pert kell indítani.

Bár a jogalkotói szándék megvan a tekintetben, hogy a peres eljárások időtartamát lerövidítse, egy kártérítési per még így is igencsak hosszadalmas – több éves – eljárás lehet. Szerencsésebb esetben az elsőfokon eljáró bíróság ítélete mind a károsult részéről, mind a biztosító részéről elfogadható, de előfordulhat az is, hogy a kártérítési ügy mindhárom bírósági fokozatot végigjárja.

Ki élhet kártérítési igénnyel?

Ahogy fent már említésre került, nem kizárólag az érvényesíthet kártérítési igényt, aki a baleset elszenvedője. Ez azt jelenti, hogy nem csak saját jogon érvényesíthető követelésről van szó, hanem a balesetet elszenvedő fél hozzátartozói is kerülhetnek olyan helyzetbe, ami indokolttá teszi az ő esetükben is a kártérítési igény érvényesítését. Ilyen eset lehet, ha fel kell adniuk a munkájukat mert a károsult gondozásra szorul. E körben igazán érdekes, hogy született olyan bírósági határozat (BH 2017.12.406) is, amely kimondta, hogy már az egészséges, teljes családban éléshez fűződő személyiségi jog megsértése miatt olyan családtag is érvényesíthet kártérítési igényt, aki a károkozó eseményt követően született, de a károkozó esemény idején már magzati állapotban volt.

Összegezve mindenképpen érdemes már a baleset után már a kezdetektől személyi sérülésekre specializált szakértő kárügyes segítségét igénybe venni, hiszen ezzel lerövidíthető a kártérítési összeg megszerzéséhez tartó időszak, valamint az összege is magasabb lehet.

Tudja meg, hogy hozzávetőlegesen mekkora kártérítési összegre számíthat, és ha szeretné a lehető legtöbbet kihozni az ügyéből, akkor bízzon meg minket a kárügyintézéssel.







Köszönöm, hogy elolvasta!

Kis Zsuzsanna

Legfontosabb célom a jogi tanulmányaimmal, hogy segíthessek másoknak. Az egyetem során kedveltem meg igazán az írást, ezért különösen örülök, hogy tudásomat ebben a formában is kamatoztathatom.

Kis Zsuzsanna







Ha kéri, akkor a kapcsolatfelvételtől a kártérítés kifizetéséig találkozásmentes ügyintézést végzünk.







Megértettem és elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót.



Ügyfeleink írták

Balesetem.hu ügyfélvélemény Szandai Jánostól

„Szakmailag felkészült, ügyfélcentrikus csapat. Mindenkinek csak ajánlani tudom, nem fog csalódni bennük. Az ügyem sikerrel zárult.” – Macicas Erzsébet

„Szakmailag felkészült, ügyfélcentrikus csapat. Mindenkinek csak ajánlani tudom, nem fog csalódni bennük. Az ügyem sikerrel zárult.” – Macicas Erzsébet

„Szakmailag felkészült, ügyfélcentrikus csapat. Mindenkinek csak ajánlani tudom, nem fog csalódni bennük. Az ügyem sikerrel zárult.” – Macicas Erzsébet

Kavaleczné Nagy Erika

„Minden Sorstársunknak ajánlom a Balesetem.hu csapatát, aki megbízható, célorientált, motivált, együttműködő, sikeres emberekre szeretné bízni problémája megoldását.” – Kavaleczné Nagy Erika

„Minden Sorstársunknak ajánlom a Balesetem.hu csapatát, aki megbízható, célorientált, motivált, együttműködő, sikeres emberekre szeretné bízni problémája megoldását.” – Kavaleczné Nagy Erika

„Minden Sorstársunknak ajánlom a Balesetem.hu csapatát, aki megbízható, célorientált, motivált, együttműködő, sikeres emberekre szeretné bízni problémája megoldását.” – Kavaleczné Nagy Erika

Balesetem.hu ügyfélvélemény Szandai Jánostól

„Nyugodtan tudom mindenkinek ajánlani, minden úgy történt, ahogy telefonon vagy az email fiókon keresztül megbeszélésre került.” – Szandai János

„Nyugodtan tudom mindenkinek ajánlani, minden úgy történt, ahogy telefonon vagy az email fiókon keresztül megbeszélésre került.” – Szandai János

„Nyugodtan tudom mindenkinek ajánlani, minden úgy történt, ahogy telefonon vagy az email fiókon keresztül megbeszélésre került.” – Szandai János

Balesetem.hu ügyfélvélemény Dékány Istvántól

„Ennél az irodánál nincs az, hogy talán, esetleg vagy nem tudom.” – Dékány István

„Ennél az irodánál nincs az, hogy talán, esetleg vagy nem tudom.” – Dékány István

„Ennél az irodánál nincs az, hogy talán, esetleg vagy nem tudom.” – Dékány István

Kavalecz Attila

„Nyugodt szívvel ajánlom a Balesetem.hu csapatát.” – Kavalecz Attila

„Nyugodt szívvel ajánlom a Balesetem.hu csapatát.” – Kavalecz Attila

„Nyugodt szívvel ajánlom a Balesetem.hu csapatát.” – Kavalecz Attila

Gulácsy Zoltánné

„Ne gondolkozzon, bízza a kárügyintézést szakemberekre mert biztosan több pénzhez jut.” – Gulácsy Zoltánné

„Ne gondolkozzon, bízza a kárügyintézést szakemberekre mert biztosan több pénzhez jut.” – Gulácsy Zoltánné

„Ne gondolkozzon, bízza a kárügyintézést szakemberekre mert biztosan több pénzhez jut.” – Gulácsy Zoltánné

Baranyai Lászlóné

„A határidők és a megbeszéltek pontos betartásával, folyamatos tájékoztatással és kellő odafigyeléssel követték végig az ügyem menetét.” – Baranyai Lászlóné

„A határidők és a megbeszéltek pontos betartásával, folyamatos tájékoztatással és kellő odafigyeléssel követték végig az ügyem menetét.” – Baranyai Lászlóné

„A határidők és a megbeszéltek pontos betartásával, folyamatos tájékoztatással és kellő odafigyeléssel követték végig az ügyem menetét.” – Baranyai Lászlóné

Döme Ernőné

„Minden kérdésre érthető választ kaptunk, minden a megbeszélt módon történt az egész ügy lezárásáig.” – Faragó Sándorné

„Minden kérdésre érthető választ kaptunk, minden a megbeszélt módon történt az egész ügy lezárásáig.” – Faragó Sándorné

„Minden kérdésre érthető választ kaptunk, minden a megbeszélt módon történt az egész ügy lezárásáig.” – Faragó Sándorné

Farkas Lászlóné

„Fájós lábbal nem nekünk kell rohangálni az ügyeket intézni.” – Farkas Lászlóné

„Fájós lábbal nem nekünk kell rohangálni az ügyeket intézni.” – Farkas Lászlóné

„Fájós lábbal nem nekünk kell rohangálni az ügyeket intézni.” – Farkas Lászlóné

Domokos Pálné

„Mindent megtettek annak érdekéden, hogy az ügy sikeresen záruljon! Köszönöm!.” – Domokos Pálné

„Mindent megtettek annak érdekéden, hogy az ügy sikeresen záruljon! Köszönöm!.” – Domokos Pálné

„Mindent megtettek annak érdekéden, hogy az ügy sikeresen záruljon! Köszönöm!.” – Domokos Pálné

Slider

Még több vélemény







Balesetem.hu a médiában


Google értékelés

Kártérítési per vagy peren kívüli megállapodás?

Átl. értékelés: 5
Értékelte: 3




Baleseti kártérítésBlogKártérítési per vagy peren kívüli megállapodás?